آخرین خبرها

برکات و خواص و معنی و مفهوم اسم مبارک اعظم الرحیم

در این مطلب از سایت ادعیه و اذکار ملکوت۷۸۶ به برکات و خواص و معنی و مفهوم اسم مبارک اعظم الرحیم پرداخته ایم. برای دانستن معنی و مفهوم و آثار و‌ خواص اسم الرحیم مطلب مجرب عنوان شده را بخوانید که ان شاء الله کارگشا باشد.

C334F789-7864-4783-BDC1-21A99737538C-300x200 ادعيه و اذكار دسته‌بندی نشده دعا و ختم مجرب

برکات و خواص و معنی و مفهوم اسم مبارک اعظم الرحیم,خواص اسم اعظم الرحیم + معنی و مفهوم اسم مبارک الرحیم,خواص و فضیلت اسم مبارک الرحیم,معنی کامل اسم الرحیم,آثار و برکات اسم الرحیم,رحیم نام مبارک خداوند,رحیم یعنی خداوند رحیم و مهربان,ذکر الرحیم برای حاجت روایی,ذکر الرحیم برای گشایش کار

برکات و خواص و معنی و مفهوم اسم مبارک اعظم الرحیم

نام مبارک، «الرحیم»

در معنای الرحیم گفته اند خداوند به مومنان رحیم و مهربان است کفار را از این رحمت بهره ای نیست

خواص اسم اعظم الرحیم :

۱/ مداومت بر این اسم برای برآورده شدن حوائج دنیا و آخرت نافع است.
۲/ کسی که این اسم را ورد خود قرار دهد چیزی از خداوند تعالی نمی خواهد مگر آنکه به او مرحمت می فرماید.
۳/ اگر انسان در امر مهمی درمانده باشد بر این اسم مداومت نماید در کار او گشایشی حاصل خواهد شد.

رحیم از اسماء الله الحسنی و ۲۲۷ بار در قرآن آمده است این اسم ۱۱۳ بار در ضمن «بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحیم» و ۱۱۴ بار در اثناء آیات به کار رفته است.

حضرت امام جعفر صادق(ع) می‌فرمایند:

«رحمن اسم خاص و صفت عام است و رحیم اسم عام است و صفت خاص»

صفت «رحیم» به عنوان اسم برای غیر خدا نیز به کار می‌رود لیکن جز خداوند عزوجل نام «رحمن» را نمی‌گیرد چرا که «رحمن» اسم علم است و کسی جز خداوند بدان وصف نمی‌شود و همچنین «رحمن» کسی است که می‌تواند کشف ضرر وب لا کند و رحیم به دلیل زیادی رحمتی که ناشی از رقت است به فردی اطلاق می‌شود که رقیق‌القلب باشد.

روایتی از ابو سعید الخدری مبنی بر اینکه حضرت عیسی بن مریم(ص) فرمودند:

«الرحمن رحمن الدنیا و الرحیم رحیم الاخره»

«رحمن الدنیا» بدین خاطر است که احسان و بخشش او در دنیا مؤمن و کافر را شامل شده و فرا می‌گیرد، و «رحیم الاخره» یعنی رحمتش مختص مؤمنین است همان توفیقاتی که در دنیا نصیب آنها شده و بهشت، اکرام، غفران و آمرزش گناهان و خطایا در آخرت (وکان بالمؤمنین رحیماً).

رحیم چون بر خدا اطلاق شود مراد از آن نعمت دهنده و احسان‌کننده است و چون بر غیر خدا گفته شود مقصود از آن مهربانی و رقت قلب است، چرا که محال است در خداوند تأثر و انفعال بوده باشد،

لذا آنجا که حضرت امام علی(ع) در وصف خداوند می‌فرمایند :

«بصیر لا یوصف بالحاسه رحیم لا یوصف بلرقه»

معنی دعای فوق :

«خدا بیناست ولی نمی‌توان گفت چشم دارد، رحیم است ولی با رقت و تأثر و انفعال توصیف نمی‌شود»

اشاره بدین معنا دارد.

آیه ۱۵۶ سوره مبارکه اعراف:

(وَرَحْمَتِی وَسِعَتْ کُلَّ شَیْءٍ فَسَأَکْتُبُهَا لِلَّذِینَ یَتَّقُونَ)

نیز اشاره بدان دارد که رحمت عام خداوند در دنیا بر مؤمنین و کافرین و در آخرت ویژه مؤمنین و پرهیزکاران است.

برگرفته از سایت دعاسایت

درباره‌ی مدیر قبادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *