آخرین خبرها

بروج دوازده گانه فلکی – آسترولوژی و نقطه اعتدال بهاری

بروج دوازده گانه فلکی – آسترولوژی و نقطه اعتدال بهاری

مطلب ذیل در مورد بروج دوازده گانه و توضیح آسترولوژی نقطه اعتدال بهاری است. برگرفته شده از نوشته های استاد دکتربابایی.

porsesh ادعيه و اذكار پرسش و پاسخ دعا و ختم مجرب متفرقه
بروج دوازده گانه فلکی – آسترولوژی و نقطه اعتدال بهاری , بروج دوازده گانه فلکی , صور فلکی , شکل بروج دوازده گانه , علوم خفیه , نقطه اعتدال بهاری

حدود قرن پنجم قبل از میلاد اخترشناسان یا اخترگویان (یونانی و بابلی)، برای دایره البروج یک بخش بندی دوازده گانه تعریف نموده اند و درجه هر کدام از این صور فلکی را 30 درجه مقیاس نهاده اند. آنچه باید متذکر شد این است که اسامی تمام بروج فلکی به جز صورت فلکی میزان از اسامی جانداران اقتباس شده است. واقع امر بر این است که نام منطقه البروج در ابتدا (دایره حیوانات) بوده و بعدها تغییر نام یافته است.
حرکت کلی قمر در مسیرش یک حرکت دورانی بر مدار خویش با سرعتی دوازده بار بیشتر از شمس است که یکماه بطول می انجامد. واقع بر این است که طی مسیر قمر ، بر منزلگاههایش در زمان یکماه به انجام میرسد. یعنی دوازده برابر کمتر از شمس. به سخن دیگر خورشید حرکت دورانی اش در بروج دوازده گانه یک فرایند یکساله است.


تصویر برخی از بروج دوازده گانه به شرح ذیل است :
حمل : مرد شکارچی سوار بر قوچ .
ثور: تصویر گاوی که فردی بر پشت آن سوار است.
جوزا: فردی با شاخه گلی در دست.
سرطان (خرچنگ): تصویر یک خرچنگ با ترکیبی خاص از انسان.
اسد (شیر): تصویر یک شیر که سرش را برگردانده است.
سنبله: فردی نشسته را نشان میدهد با دو خوشه گندم در دست.
میزان : فردی نشسته با ترازویی در دست.
عقرب : طرحی ترکیبی از دو صورت فلکی قوس و عقرب . تیری بر دم عقرب را به تصویر میکشد و ………
البته قدما کاملا آگاه بودند که در منظومه شمسی جابجایی میشود و ثوابتی (ستارگانی) هم در این صحنه حضور دارند.
ستارگان شش طبقه روشنایی (قدر) را مشتمل هستند (قدر یک ستاره ، همان سنجش لگاریتمی روشنایی است). ستارگانی که با چشم غیر مسلح قابل رویت هستند و پرنورتر هستند قدر اولی اند و کم نورترین ها قدر ششمی اند.
دایره البروج ، همان خط مرکزی منطقه البروج است که در درون آن نوار شمس ، قمر ، زمین و…. خط سیر دارند. تمام سیارات به جز سیاره پلوتو (پلوتون در واقع نهمین سیاره منظومه شمسی است که در سال 1930 میلادی توسط کلاید تامباو کشف گردید) هم خوان با زمین و درون نوار دایره البروج در حرکتند .
نکته دیگر در مورد نقاط اعتدال و انقلاب در اخترشناسی است که در توضیح آنها باید گفت ، هر زمان که میل خورشید به هنگام عبور از دایره البروج اندازه شمالی یا مثبت و منفی باشد را نقاط انقلاب نامند. به سخن دیگر زمانی که میل خورشید برای عبور از دایره البروج به طرف شمال باشد به آن انقلاب تابستانی گویند که در نیمکره شمالی فصل تابستان خواهد بود . زمانی که میل خورشید برای عبور از دایره البروج به طرف جنوب باشد موسوم به انقلاب زمستانی بوده و در واقع عکس حالت اول است.
در مورد نقاط اعتدال و خصوصا نقاط اعتدال بهاری قبلا توضیحاتی مختصر بیان شده.
ببینید ، کره سماوی و دایره البروج ، در نقطه ای به نام نقطه اعتدال همدیگر را قطع مینمایند. یکی از نقاط اعتدال را نقطه اعتدال بهاری گویند. در هنگام عبور خورشید (شمس) از نقطه اعتدال بهاری است که فصل بهار آغاز میگردد. میل خورشید پس از عبور از این نقطه اعتدال تغییر میکند (علامت آن از منفی به مثبت تغییر حالت می یابد).
نقطه مقابل این نقطه اعتدال بهاری ، نقطه اعتدال پاییزی است . در واقع یک فاصله زمانی شش ماهه بر نقاط اعتدال بهاری و پاییزی مترتب است. در نقطه اعتدال پاییزی که همان شروع فصل پاییز است، میل خورشید به جنوب بوده و علامت آن از مثبت به منفی تغییر می یابد.

برگرفته از مطالب و نوشته های دکتر احمدرضا بابایی

*****

آسترولوژی , نقطه اعتدال بهاری , نقطه اعتدال پاییزی , دایر ه البروج , بروج دوازده گانه , منطقه البروج , بروج دوازده گانه فلکی , صور فلکی , شکل بروج دوازده گانه , علوم خفیه , استاد علوم خفیه , دکتر احمدرضا بابایی , بروج دوازده گانه فلکی – آسترولوژی و نقطه اعتدال بهاری

درباره‌ی سید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *