آخرین خبرها

دستورالعمل مجرب برای حسن خلق و درمان بیماری های زبان و بدگویی

در این مطلب از سایت ادعیه و اذکار ملکوت۷۸۶ به دستورالعمل مجرب برای حسن خلق و درمان بیماری های زبان و بدگویی پرداخته ایم. برای حسن خلق و رفتار نیکو و ترک بدگویی دعا و دستورالعمل مجرب عنوان‌ شده را بخوانید که ان شاء الله کارگشا باشد.

493A5EB6-66BE-4BB0-8965-AD22DDF83249-300x201 ادعيه و اذكار دسته‌بندی نشده دستورالعمل و نسخه مجرب دعا و ختم مجرب مهر و محبت

دستورالعمل مجرب برای حسن خلق و درمان بیماری های زبان و بدگویی,ذکر درمان بیماری های زبان,دعای رفع فحش و ناسزا و بدگویی,دعای مجرب برای رفع بدگویی شخص,نسخه قرآنی شفای بیماری زبان,دستورالعمل شفای بدگویی و فحش گفتن و ناسزا

دستورالعمل مجرب برای حسن خلق و درمان بیماری های زبان و بدگویی

درمان بیماری‌هایی که زبان انسان به آنها مبتلا می‌شود

امام سجاد(ع) برای درمان بیماری‌های زبان می‌فرمایند:

و به جاى آنچه شیطان بر زبانم جارى مى‏سازد از فحش و بدگویى و ناسزا یا شهادت ناحق، یا غیبت از مؤمن غایب یا دشنام به شخص حاضر و مانند اینها، سخن در سپاس تو گویم و مبالغه در ثناى تو ورزم، و با تمام هستى خود ستایش بزرگى تو کنم، و شکر نعمت تو بجاى آورم، و اعتراف به احسان تو نمایم، و به شمردن نعمت‏هاى تو مشغول گردم. (صحیفه سجادیه، دعای ۲۰)

همان طور که گفته شد امام سجاد(ع) در این قسمت دعاضمن اینکه بعضی گفتار ها از قبیل فحش دادن، سخنان زننده و ناپسند گفتن، ریختن آبروی دیگران، شهادت باطل دادن، غیبت کردن از مؤمنین، هتاکی همراه با نیش زدن و دیگر گناهان زبان را جملاتی که شیطان بر زبان ما جاری می‌سازد معرفی می نمایند، شش درمان نیز برای بیماری های زبان انسان تجویز و ارائه می‌فرمایند.

گناهان زبان، از بیماری‌هایی هستند که بعد از مدتی به قلب سرایت می‌کنند و قلب را بیمار و ملکه انسان می‌شوند یعنی تبدیل به یک صفت ثابت و پا برجا و صورت ملکوتی انسان می‌شوند. (چهل حدیث امام خمینی) امام علی(ع) می‌فرمایند: ایمان بنده‌ای استوار نگردد تا دل او استوار شود و دل استوار نشود تا زبان استوار گردد. (نهج البلاغه خطبه ۱۷۶)

اولین راه حل و درمان؛ حمد کردن خداوند با زبان

حمد: ستایش با زبان در برابر کار نیکی است که با اختیار از فاعل آن صادر شود. این فعـل صادر شده یا برای خود فـاعل فضـلی دارد، مانند، عـلم. یعنی ما به خاطر علم خداوند او را حمد می‌کنیم. یا آنکه غیردر آن لحاظ گردیده است؛ مانند، احسان و بخشندگی. ما خداوند را به خاطر احسان و بخششی که به ما و یا دیگری داشته، او را حمد می‌کنیم. (سایت: پایگاه فرهنگی حجه الاسلام حاتم پوری کرمانی) یعنی آن احسان و بخشندگی را که از خداوند صادر شده، می‌ستاییم.

دومین درمان؛ زیاده روی کردن و غرق شدن

در ثناء خداوند

معنی ثنا در فرهنگ لغت قسمتى از ستایش است که با تکرار صادر گردد. (مفردات راغب – شرح خطبه حضرت زهرا(س)، ج۱ سید عزالدین حسینی زنجانی)
با توجه به مطالب گذشته اگر درمورد این قضیه فکر کنیم بیماری آرزوهای طولانی درمان می‌شود، اگر به صورت کلام بر زبان جاری شود، بیماری‌های زبان برطرف می‌شود.
صلوات نیز ثنای پروردگار و کامل‌ترین ذکر است. امام رضا(ع) می‌فرمایند: «صلوات بر محمد و آل او، معادل است با ذکر سبحان الله و الحمدلله و لا اله الا الله و الله اکبر». (آثار و برکات صلوات در دنیا، برزخ و قیامت) اثر صلوات بر وجود انسان همان اثر ثنای پروردگار است. یعنی مجموعه نفی و اثبات برای پروردگار. از همین جا اهمیت صلوات فرستادن نیز مشخص می‌شود. همچنین اهمیت تسبیحات حضرت زهرا(س).

سومین درمان؛ فرو رفتن و در آمیختن به تمجید پروردگار

تمجید نیز یکی از اقسام ستایش پروردگار است. معنی تمجید در فرهنگ لغت بزرگ داشتن و مورد ثنا وستایش قرار دادن و پروردگار را به عظمت و بزرگی نسبت دادن است. در مورد تمجید و چگونگی آن امام صادق(ع) می‌فرمایند: همانا در کتاب امیرالمؤمنین(ع) است که ستایش پیش از درخواست است، پس هرگاه خداى عزوجل را خواندى و به درگاهش دعا نمودى او را تمجید کن، عرض کردم چگونه تمجیدش کنم فرمود: مى‏گویى:

یَا مَنْ هُوَ أَقْرَبُ إِلَیَّ مـِنْ حـَبـْلِ الْوَرِیـدِ یـَا فـَعَّالًا لِمـَا یـُرِیـدُ یـَا مَنْ یَحُولُ بَیْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ یَا مَنْ هُوَ بِالْمَنْظَرِ الْأَعْلَى یَا مَنْ هُوَ لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیْءٌ. (اصول کافی، ج ۲، ص ۴۸۴)‌

معنی دعای فوق :

ای کسى که از رگ گردن به من نزدیک‏ترى،‌ای کسى که هر چه را بخواهى انجام دهى،‌ای کسى که میان مرد و دلش حائل شوى و‌ای آنکه در بلندترین دیدگاهی و‌ای آنکه به مانندش چیزى نیست.

بنابراین جملاتی اینگونه که خداوند را به بزرگی یاد می‌کند تمجید می‌باشند که در کلام ائمه(ع) زیاد یافت می‌شوند. مثل دعای مجیر و عشرات و…

چهارمین درمان شکر نعمت‌های خداوند

شکر در فرهنگ لغت به معنای سپاسگزاری و حق شناسی در برابر نیکی و احسان است.

شکر: فعلی است که از شکرگزار به جهت انعامی که منعم به او داده، صادر می‌شود (سایت پایگاه فرهنگی حجت الاسلام حاتم پوری کرمانی) علامه طباطبایی می‌فرمایند شکر خدا به این است که انسان نعمت را در محل خودش بکار برده و در موقع استفاده از آن نیز متذکر خدا بوده باشد. ( تفسیر المیزان، ج ۷، ص ۶۵)

شکر ۴ نوع می‌باشد:

۱ ـ تقدیر لسانی ۲ ـ اعتقاد قلبی ۳ ـ محبّت درونی ۴ـ تقدیر عملی و خدمت متقابل (پایگاه فرهنگی حجت الاسلام حاتم پوری کرمانی) که البته در اینجا چون درمان بیماری زبان مد نظر است مراد همان شکر زبانی است.

تفاوت حمد و شکر

حمد و شکر، از نظر معنی بسیار به هم نزدیک هستند و تنها تفاوت آنها در این است که، شکر همیشه به ازاء نعمت هاست و بر نعمتى صحیح است که به خود سپاس گزار رسیده باشد، اما حمد در برابر افعال نیک و صفات جمیل و گاهی در برابر نعمت‌ها آورده می‌شود (حتی اگر نعمت به فرد دیگری غیراز خود ما رسیده باشد). (همان) به نظر می‌رسد حمد ستودن نعمت و صاحب نعمت باشد و در اینجا نعمت به صورت عام مدنظر است. شکر تشکر از صاحب نعمت و اعتراف به نعمتی است که به خود انسان رسیده است و در واقع نعمت خاص و شخصی مورد نظر است.

برگرفته از سایت دعاسایت

درباره‌ی مدیر قبادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *