آخرین خبرها

معنی حرز – حرز چیست – تعریف حرز

تعريف حرز و هدف از انجام آن

doa-va-zekr احاديث معصومين عليهم السلام ادعيه و اذكار باطل السحر و چشم زخم پرسش و پاسخ
معنی حرز,حرز چیست,تعریف حرز

کلمه حرز را اينگونه تعريف و معنی نموده اند:
الحِرْزُ : الوعاء الحصينُ يُحفَظَ فيه الشيء .

و الحِرْزُ المكان المنيع يلجأُ إِليه .

در اصول كافى در مورد حرز اين چنين آمده:
حرز به معناى پناهگاه و جاى محكم و استوار و دعایی كه بر كاغذ نويسند و براى دفع چشم زخم يا دفع بلا همراه خود نگهدارند آمده ، و تعويذ هم معناى شبيه حرز دارد و بـه مـعـنـاى پناه دادن نيز آمده و مقصود در اينجا چنانكه از دعاهایی كه مى آيد معلوم گـردد دعـاهـایی اسـت كـه بـا خـوانـدن يـا نـوشـتـن و همراه كردن آنها انسان از دردها و يا جانوران موذى و درندگان و ترس و ديگر چيزها در امان ماند).

ابـن مـنـذر گـويد: خدمت حضرت صادق (ع ) از وحشت (ترس و اندوه از تنهایی ) يادآور شـدم فـرمود: آيا شما را آگاه نكنم به چيزى كه هرگاه آن را بگویید نه در شب و نه در روز از تنهایی نترسيد؟ (و آن اينست ): (((بسم اللّه و باللّه و توكلت على اللّه و انه من يـتـوكـل عـلى اللّه فـهـو حـسـبـه ان اللّه بـالغ امـرة قـد جـعـل اللّه لكـل شـى ء قـدرا، اللهـم اجعلنى فى كنفك و فى جوارك و اجعلنى فى امانك و فـى مـنـعـك ))) پـس فـرمـود: بـه مـا رسـيـده كـه مـردى سـى سال اين دعا را مى خواند و يك شب آنرا ترك كرد و همان شب او را عقرب گزيد.
در روايت ديگری آمده كه حـضـرت صـادق (ع ) فـرمـود: بـگـو، (((أَعُوذُ بِعِزَّةِ اللَّهِ وَ أَعُوذُ بِقُدْرَةِ اللَّهِ وَ أَعُوذُ بِجَلَالِ اللَّهِ وَ أَعُوذُ بِعَظَمَةِ اللَّهِ وَ أَعُوذُ بِعَفْوِ اللَّهِ وَ أَعُوذُ بِمَغْفِرَةِ اللَّهِ وَ أَعُوذُ بِرَحْمَةِ اللَّهِ وَ أَعُوذُ بِسُلْطَانِ اللَّهِ الَّذِي هُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ وَ أَعُوذُ بِكَرَمِ اللَّهِ وَ أَعُوذُ بِجَمْعِ اللَّهِ مِنْ شَرِّ كُلِّ جَبَّارٍ عَنِيدٍ وَ كُلِّ شَيْطَانٍ مَرِيدٍ وَ شَرِّ كُلِّ قَرِيبٍ أَوْ بَعِيدٍ أَوْ ضَعِيفٍ أَوْ شَدِيدٍ وَ مِنْ شَرِّ السَّامَّةِ وَ الْهـَامَّةِ وَ الْعـَامَّةِ وَ مـِنْ شـَرِّ كـُلِّ دَابَّةٍ صَغِيرَةٍ أَوْ كَبِيرَةٍ بِلَيْلٍ أَوْ نَهَارٍ وَ مِنْ شَرِّ فُسَّاقِ الْعَرَبِ وَ الْعَجَمِ وَ مِنْ شَرِّ فَسَقَةِ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ.))) اصول كافى جلد 4 صفحه 357 .

(توجه شود كه حرز مجرب و موثر فوق برای حفاظت و ايمني از جميع بليه انس و …… و پيشگيری از هرگونه سحر و طلسم است و ميتوان آنرا با گلاب و زعفران نوشت و با خود به همراه داشت.)
بطور كلي معنی حرز از لحاظ لغوی همان مامن و پناهنگاه است و هدف از نوشتن حرز، دفع آفات زمينی و آسمانی است و در واقع فلسفه انجام حرز حفاظت در برابر جميع بليه است. كتب مختلفی نيز در زمينه احراز و تعويذات از علمای گذشته موجود است و روايات فراوان نيز در زمينه تاكيد معصومين به انجام تعويذات و احراز وجود دارد.
نكته مهم در نوشتن تعويذات و احراز اين است كه ادعيه و احراز زمانی موثر است كه همراه با طهارت نفس باشد و پاكي ظاهری و باطنی در آنها ملحوظ افتد.

التماس دعا

معنی حرز – حرز چیست – تعریف حرز

درباره‌ی سید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *